Udbrændthed

Udbrændthed

Udbrændthed: hvad gør jeg?

Udbrændthed er et meget kendt problem i vore dage. Flere tusinder af danskere klager over udbrændthed især nu, i denne Corona tid, hvor man er nødt til at være isoleret fra andre mennesker.

 


Udbrændthed - hvad gør jeg?



















Udbrændthed. De første symptomer. 














1. Du føler dig ikke glad og har det svært ved at finde noget, som du kan grine af.















2. Når du siger ofte ordet SKAL. Det fremkalder oftest negative følelser som kritik og

fordømmelse, vrede, irritation, angst for fremtiden, bekymringer og lavt selvværd.  


Fx: Jeg SKAL - Du/han/hun SKAL - Verden og de vilkår, som jeg lever under, SKAL.















3.Du reagerer negativt på dine egne og andres ord eller handlinger.


  "Min chef/kæreste/mine børn gør mig rasende."

  "Jeg følte mig som største idiot da jeg glemte bilnøglen på kontoret."








Tre gode råd, når du er udbrændt.




Hvordan behandles udbrændthed? Hvad gør jeg, hvis jeg er brændt ud?

Findes der nogle gode metoder for at blive "bygget op" og at blive glad igen?


Her er tre praktiske ting, som gør at dit liv kan blive mere overskueligt:




1. Hold dig i mental form - Meditere og praktisere åndedrætsøvelser hver dag.
























2. Spis sundt.




















3. Bed om hjælp.





















Uanset om du er 20 eller 80 år gammel, kan du altid finde en masse ting til at udforske og studere. Behold din nysgerrighed og stop ikke med at være begejstret for hvor smuk vores verden er, og hvor vidunderlig det er, at du er et menneske, der bor på denne planet, der flyver gennem universet med en stor hastighed.







Hvordan undgår man udbrændthed?


Det er altid lettere at forebygge end at helbrede. Derfor er det meget vigtigt at starte med at træne sig selv mentalt. Udbrændthed skaber følelsesmæssige problemer og flere bekymringer og mange gange kan man ikke klare det uden hjælp udefra.


Du skal føle, at du oplever balance, indre ro og harmoni hver eneste dag. Det kræver disciplin og planlægning, men det kan betale sig. Det kan betale sig at investere cirka en lille time hver dag i sig selv for at undgå at ende i en ubehagelig situation med udbrændthed, som man oftest ikke kan løse selv. 




Udbrændthed kan være svær at klare selv.

Kontakt mig for at drøfte din situation.

 

Man kan gøre forskellige ting, når man er udbrændt.


Udbrændthed kan man genkende på træthed, manglende energi og overskud, svingninger i humøret og manglende lyst til at lave noget.


Udbrændthed kan man også genkende på lysten til at løbe endnu hurtigere end tidligere ,for at prøve at nå det hele.  

Man vil ofte være optaget med noget eller nogen for at undgå at være alene med sig selv.


Udbrændthed giver følelsen af indvendig tomhed.


Kombination af meditation og åndedrætsøvelser er en livredder, der hjælper med at bevare balancen og stå fast på dine fødder, selv når verden ser ud til at begynde at smuldre. Hvis du har angst, er du så endnu mere nødt til at tilbringe mindst 15 minutter om dagen alene med dig selv.


Gør øvelserne én gang om dagen, og det vil ændre din dag. Hvis du gør det hver dag, vil det ændre dit liv.

Drik nok vand og spis sundt. Din krop er det, du spiser. Spis helst økologisk. Lyt til din krop om hvad du vil spise - til de oprigtige ønsker i din krop. Spis langsomt og stop med at spise, når du ikke er sulten mere.

Find en coach, konsulent eller bare en, som er tæt på dig, der vil og kan støtte dig. Betal dem med penge eller giv noget tilsvarende til gengæld. Ved at investere i deres arbejde får du motivation til at afslutte din proces, du er begyndt, og arbejde med dig selv. Hvis du ikke har penge nok, kan du deltage i gratis onlinekurser eller tilbyde nogle tjenester til gengæld for deres arbejde.