Udbrændthed

Udbrændthed

Udbrændthed

Udbrændthed er et meget kendt problem i vores hverdag. Flere tusinder af danskere klager over udbrændthed især nu, i Corona tider, hvor man er nødt til at være maksimalt isoleret fra andre mennesker.

 


Udbrændthed - hvordan føles det?



















Udbrændthed. Første symptomer. 














1. Du føler dig ikke glad og har det svært ved at finde noget, som du kan grine af.















2. Når du siger ofte ord SKAL. Det fremkalder oftest negative følelser som kritik og

fordømmelse, vrede, irritation, angst for fremtiden, bekymringer og lavt selvværd.  


Fx: Jeg SKAL - Du/han/hun SKAL - Verden og de vilkår, som jeg lever under, SKAL.















3.Du reagerer negativt på dine egne og andres ord eller handlinger.


  "Min chef/kæreste/mine børn gør mig rasende."

  "Jeg følte mig som sidste idiot da jeg glemte bilnøgle på kontoret."




Tre gode råd, når du er udbrændt.




Hvordan behandles udbrændthed? Hvad gør jeg, hvis jeg er brændt ud?

Findes det nogle gode metoder for at blive bygget op og at blive glad igen?


Her er tre praktiske ting, som gør dit liv kan blive mere overskueligt:



1. Hold dig i mental form - Meditere og praktisere åndedrætsøvelser hver dag.



















2. Spis sundt.

















3. Bed om hjælp.

















Uanset om du er 20 eller 80 år gammel, kan du altid finde en masse ting til at udforske og studere. Behold din nysgerrighed og stop ikke med at være begejstret for hvor smuk vores verden er, og hvor vidunderlig det er, at du er et menneske, der bor på denne planet, der flyver gennem universets med en stor hastighed.








Hvordan undgår man udbrændthed?


Det er altid lettere at forebygge end at helbrede. Derfor er det meget vigtigt at starte med at træne sig selv mentalt. Udbrændthed skaber følelsesmæssige problemer og flere bekymringer og mange gange kan man ikke klare det uden hjælp udefra.


Du skal føle, at du oplever balance, indre ro og harmoni hver eneste dag. Det kræver disciplin og planlægning, men det kan betale sig. Det kan betale sig at investere cirka en lille time hver dag i sig selv for at undgå at ende i en ubehagelig situation med udbrændthed, som man oftest ikke løser selv. 


 

Udbrændthed kan man genkende på træthed, manglende energi og overskud, svingninger af humøret og lyst til ikke at lave noget.


Udbrændthed kan man også genkende på lysten til at løbe endnu hurtigere for at prøve at nå det hele.  

Man vil være optaget med noget eller nogen for at undgå at være alene med sig selv.


Udbrændthed giver følelsen af tomhed indvendigt.


Kombination af meditationer og åndedrætsøvelser er en livsredder, der hjælper med at bevare balance og stå fast på dine fødder, selv når verden ser ud til at begynde at smuldre. Hvis du har angst, er du så meget mere nødt til at tilbringe mindst 15 minutter om dagen alene med dig selv.


Gør øvelserne en gang om dagen, og det vil ændre din dag. Hvis du gør det hver dag, vil det ændre dit liv.

Drink nok rent vand og spis sundt. Din krop er det, du spiser. Spis lokalt (Dansk) og helst økologisk. Lyt til din krop om hvad du vil spise - til de oprigtige ønsker i din krop. Spis langsomt og stop med at spise, når du ikke er sulten mere.

Find en coach, konsulent eller bare en, som er tæt på dig, der vil og kan støtte dig i dag. Betal dem penge eller giv noget tilsvarende til gengæld. Ved at investere i deres arbejde får du motivation til at afslutte din proces, du er begyndt, og arbejde med dig selv. Hvis du ikke har penge nok, kan du deltage i gratis onlinekurser eller tilbyde nogle tjenester til gengæld for deres arbejde.